Якість електронних комунікаційних послуг: що важливо знати

Сьогодні зв’язок є основою життєдіяльності нашого суспільства, де телефонний дзвінок вирішує від робочих, побутових, буденних питань до найскладніших, а часом – і рятує життя. Але час від часу ми потрапляємо у ситуацію, коли співрозмовника у слухавці чути нерозбірливо, а відеоконференція перетворюється у слайд-шоу. Якщо в звичайних обставинах це, скоріше, незручність, то в критичних ситуаціях, зокрема під час війни, це стає великою проблемою. І не тільки для військових. В серії статей поговоримо про якість електронних комунікаційних послуг (ЕКП), чим вона визначається, як контролюється і чому це важливо.

Про важливість якісних та сучасних комунікацій багато говорити зайве. Достатньо того, що їх наявність стала звичною. Принаймні, для більшості з восьмимільярдного населення планети.

Згідно звіту Global Digital 2023:

  • На початок 2023 року 5,44 мільярда людей користуються мобільними телефонами, що становить 68 % загальної чисельності населення світу;
  • Доступ до Інтернету мають 64,4 % світового населення;
  • На початок 2023 року соціальні мережі охоплюють 4,76 млрд користувачів, це майже 60 % світового населення.

Початок повномасштабного вторгнення рф на територію України 24 лютого 2022 року негативно вплинув на загальні показники сфери електронних комунікацій в Україні. Крім руйнування об’єктів критичної інфраструктури, у тому числі комунікаційних, відбувалася велика втрата абонентів на тимчасово окупованих територіях. До того ж, оператори втратили велику частину своїх абонентів, які змушені були виїхати за кордон. Наведемо декілька цифр. За даними Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку (НКЕК), якщо на початку 2022 року українські мобільні оператори забезпечували зв’язок для 50 млн. абонентів, то з лютого 2022 року зменшення кількості активних абонентів спостерігалося на рівні 1 млн щомісяця. Потрібно сказати, що влітку минулого року абонентська база операторів мобільного зв’язку відносно стабілізувалася і становила близько 44 млн.

Бойові дії та терористичні обстріли території України змушують операторів постійно інвестувати у підтримку, ремонт та відновлення мереж. У тому числі — придбання нових засобів електронних комунікацій, пристроїв резервного живлення, покращення якості послуг. Тобто під час війни збереження працездатності комунікацій і високого рівня якості стає критичним чинником. Починаючи з ефективної роботи державних установ та безперебійності виробничих процесів до віддаленого навчання у школах та вишах. Не забуваємо, що тисячі наших співвітчизників зараз знаходяться на захоплених росією територіях і зв’язок – це єдиний місток, що залишається для їх підтримки та інформування. У цих умовах якість роботи електронних комунікаційних мереж є дуже важливою.

 Від чого залежить якість електронних комунікаційних послуг

Якість послуг передбачає дотримування показників, які повинні належним чином задовольнити потреби споживачів. Законодавством України встановлені показники, які характеризують якість електронних комунікаційних послуг та їх рівні. Моніторинг дозволяє зробити об’єктивну оцінку послуг, які надаються споживачам постачальниками послуг (операторами). У подальшому кінцевий споживач, після ознайомлення з результатами моніторингу, може зробити усвідомлений вибір постачальника послуг. Можливість отримати обізнаність з якості послуг передбачено українським законодавством.

Які ж саме характеристики мережі визначають якість електронних комунікаційних послуг? Як вони впливають на якість обслуговування клієнтів?

Зазначимо, що впровадження в Україні сучасних радіотехнологій дозволяє отримувати абонентам доступ до більш якісних послуг зв’язку та інших сервісів. Якість послуг залежить від радіотехнологій, які використовує постачальник для побудови мережі, надійності функціонування та налаштування обладнання операторів (елементів транспортної мережі, серверів тощо).

Показники якості електронних комунікаційних послуг

Для об’єктивної оцінки якості розроблений перелік показників якості електронно комунікаційних послуг і затверджені їх граничні рівні, які дозволяють оцінювати відповідність послуг міжнародним і національним стандартам.

  • Показники якості послуг передачі даних, доступу до Інтернету та їх рівні

Затверджено Наказом № 803 від 28.12.2012 Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України: «Показники якості послуг із передачі даних, доступу до Інтернет та їх рівні»

  • Вимоги щодо рівня якості послуг рухомого (мобільного) зв’язку

Затверджено Наказом № 576 від 20.09.2021 Адміністрації Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, що встановлює вимоги щодо рівня якості послуг мобільного зв’язку.

Наприклад, згідно наказів, визначені: коефіцієнт недоступності мережі, нормований час підключення та реєстрації, відсоток невдалих викликів, рівень якості передавання мовної інформації, середня швидкість передавання та час затримки між пакетами даних і т. і.

Зв’язок економічних показників країни та якість електронних комунікаційних послуг

Розбудова інфраструктури мереж електронних комунікацій вимагає значних фінансових, матеріальних і людських ресурсів. Для побудови якісних мереж операторам необхідні сучасні засоби електронних комунікацій, потужні лінії зв’язку, фаховий персонал, відповідні дозволи і ліцензії та інвестиції.

У країнах, де можливе коливання економічних показників, завжди зберігається попит на послуги електронних комунікацій, але й зростає час на повернення інвестицій. В Україні зараз є розвинена інфраструктура електронних комунікаційних мереж, створено висококонкурентне середовище, що дозволяє зберегти достатній рівень забезпечення населення сучасними послугами. Надважливим є те, щоб і на державному рівні для побудови електронних комунікаційних мереж з встановленими показниками якості послуг були створені всі необхідні умови. Наприклад, на час війни, для покращення якості послуг операторам мобільного зв’язку надано у користування на безоплатній основі додатковий частотний ресурс у діапазоні 2100 МГц. Це дозволило забезпечити необхідним зв’язком райони в яких різко збільшилась кількість населення, за рахунок біженців, що залишали зону бойових дій, або у критичних випадках, що вимагали оперативного реагування на зміни у користуванні комунікаційними послугами.

Важливість якості електронних комунікаційних під час війни

З початком повномасштабної війни Україна опинилася перед цілим рядом викликів. Сучасна війна проходить не тільки на полі бою, але і в інформаційному просторі. Майже кожний українець сьогодні втягнутий в цю війну, тому своєчасне інформування наших громадян є надважливим. Це стосується як систем сповіщення про обстріли міст, так і інформаційної протидії ворогу.

Наприклад, з перших днів в Україні були організовані системи інформування силових структур про переміщення ворожих військ через соціальні мережі. Зараз за допомогою Інтернету люди в усіх областях країни отримують інформацію про повітряні тривоги у населених пунктах, щоб мати можливість своєчасно дістатися укриття. Доступ до каналів комунікацій  єдиний шлях зв’язку з людьми на окупованих територіях. Це також не тільки правдива інформація щодо ситуації на фронті, але й суто практична робота з організації евакуаційних колон, збору коштів для армії чи допомоги пораненим та хворим.

Збереження якості зв’язку та сервісів разом із швидким відновленням інфраструктури продемонструвало світу стійкість України під час військової навали у збереженні комунікаційної спроможності населення та центрів керування країною.

Своєчасний контроль показників якості є свого роду викликом – як з точки зору його фізичного забезпечення по всій контрольованій території України так і збереження рівня сучасних стандартів вимірювань, що є загальноприйнятою світовою практикою. Про це та інше — у наших наступних публікаціях.



Публікація за посиланням:  https://m.hi-tech.ua/article/yakist-elektronnih-komunikaczijnih-poslug-shho-vazhlivo-znati/